Prace do druku należy wygenerować w przestrzeni barwnej CMYK.
CMY czyli TRIADA
CMY (cyan, magenta, yellow) to zestaw farb podstawowych. Pozwala trafnie odwzorować wiele kolorów jednak bez smolistych czerni i wyrazistych ciemnych tonów. W tym celu konieczne jest dodanie czerni (K). Potocznie drukiem triadowym określa się druk z zastosowaniem wspomnianych farb (łącznie z czernią) w odróżnieniu od druku farbami znakowymi, specjalnymi (wcześniej przygotowanymi kolorami w/g wzornika Pantone).
CMYK
CMYK jest zestawem czterech podstawowych kolorów farb drukarskich stosowanych w poligrafii (C – cyan, M – magenta, Y – yellow, K – black).
RGB
Przestrzeń RGB to barwy odwzorowywane za pomocą światła (monitory, telewizory). Dla wygody zapisu (mniejsza pamięciożerność i wierniejszy kolor) aparaty cyfrowe i skanery rejestrują obraz domyślnie w tej przestrzeni.
KONWERSJA RGB – CMYK
Prace tworzone w innych przestrzeniach barwnych niż CMYK, np. w przestrzeni barwnej RGB, należy przekonwertować do CMYK przed przekazaniem plików do drukarni. Przestrzenie RGB są znacznie obszerniejsze (16,7 mln) niż CMYK (55 tysięcy). Zamiana RGB na CMYK zawsze więc wiąże się z obcięciem części skali kolorystycznej. Zmiany w przekonwertowanych zdjęciach z RGB na CMYK będą niewielkie lub istotne zależnie od ilości kolorów RGB, które nie pokryją się z zakresem kolorów CMYK.
PANTONE MATCHING SYSTEM (PMS)
PMS to system identyfikacji kolorów opracowany przez firmę Pantone inc. z USA. Kolory Pantone mogą być wydrukowane po uzgodnieniu z drukarnią jako kolory specjalne lub dodatkowe. Często bywają wykorzystywane jako kolory firmowe.
KONWERSJA PANTONE – CMYK
Jeżeli praca ma być wydrukowana w triadzie w druku offsetowym, bądź w druku cyfrowym, a w projekcie użyto kolory Pantone, należy wszystkie kolory dodatkowe przekonwertować do CMYK. Jednak większość z zestawu 1114 kolorów opisanych w standardzie Pantone nie daje się wiernie odwzorować w procesie CMYK.
MONITORY A KOLOR W DRUKU
Monitory do zastosowań domowych i biurowych, odwzorowując przestrzeń RGB (kolor ze światła), nie odwzorowują dokładnie przestrzeni CMYK (koloru farb w druku). Dlatego kolory w projektach prac przygotowanych do druku, oglądane na domowych monitorach, mogą znacznie odbiegać od kolorów uzyskanych w druku. Prace należy oglądać na profesjonalnych monitorach graficznych, odpowiednio skalibrowanych, co daje większą gwarancję trafności barw.
WZORNIKI KOLORÓW I PROOFY
(WYDRUKI PRÓBNE)
Aby mieć pewność, że kolor w druku będzie maksymalnie zbliżony do oczekiwań, na etapie projektowania należy korzystać z wzorników CMYK i PANTONE. Dodatkowo, przed drukiem należy wykonać wydruk próbny.
PODŁOŻE A KOLOR W DRUKU
Kolor w druku jest również uzależniony od rodzaju użytego surowca w druku. Ten sam plik wdrukowany na papierach i kartonach gładkich, ozdobnych, niepowlekanych, powlekanych, białych, kremowych będzie się kolorystycznie różnił.
KOLOR A TECHNIKA DRUKU
Kolory uzyskane w druku cyfrowym, będą w niektórych przypadkach bardziej nasycone, mocniejsze, niż w druku offsetowym.